Foto's: Eef Victor Balvers

Het NMF-concert is ook dit seizoen niet te missen!

Evenals voorgaande jaren staat een van onze concerten in het teken van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds (NMF). Deze stichting heeft een enorme collectie instrumenten in bezit, grotendeels afkomstig uit schenkingen en nalatenschappen. Professionele musici krijgen hierdoor via een bruikleensysteem de gelegenheid instrumenten te bespelen die normaliter buiten hun bereik liggen.

Hawijch Elders, vioolHawijch Elders (1998) volgt sinds 2016 haar vioolopleiding bij Ilya Grubert aan het Conservatorium van Amsterdam, waar zij geselecteerd is voor het volgen van een Excellence programma. Zij begon op zesjarige leeftijd met vioollessen bij Mea Fontijn, en kreeg tot 2016 viool- en kamermuzieklessen van Benzion Shamir. Hawijch nam deel aan masterclasses van onder andere Shlomo Mintz, Ivry Gitlis, Ray Chen, Pierre Amoyal, Emmy Verhey, Paul Roczek, Shmuel Ashkenasi, Ani Schnarch en Zakhar Bron.

Hawijch heeft vele prijzen ontvangen tijdens nationale en internationale vioolconcoursen. In september 2018 won zij de tweede prijs en drie speciale prijzen tijdens het 37e ‘Premio Rodolfo Lipizer’ Internationale Vioolconcours. In januari 2018 soleerde zij met het Residentie Orkest o.l.v. Otto Tausk met het vioolconcert van Antonín Dvořák in de Finale van het Oskar Back concours, waar zij met overweldigende meerderheid de Publieksprijs won en haar de tweede prijs werd toegekend. Eerder won zij prijzen bij het Prinses Christina Concours, het Nederlands Vioolconcours- Iordens, en de Classic Young Masters Award.

Hawijch was concertmeester van het Nederlands Jeugd Strijkorkest (NJSO) en soleerde met het NJSO tijdens het zomertournee van 2016. Hawijch soleerde in de vioolconcerten van Beethoven, Sibelius, Bach, Paganini, Britten en Dvořák en in Sarasate’s Carmen Fantasie met onder andere Real Filharmonía de Galicia, de Nieuwe Philharmonie Utrecht, Orquestra Clássica da Madeira, Domestica Rotterdam, het Amsterdam Symphony Orchestra, het Residentie Orkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest.

Hawijch speelt op een viool, gebouwd door Gennaro Gagliano (Napels, ca. 1755) en met een strijkstok, gebouwd door Jean Pierre Marie Persoit (Parijs, 19e eeuw), beide in bruikleen van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds (NMF). De viool behoort tot de ‘collectie Willem G.Vogelaar’.

Sander Sittig, piano‘Moonlit lyricism from the keyboard’, ‘una sublime levigatezza sonore’.
Pers en publiek over de hele wereld loven Sander Sittig’s poëtische en persoonlijke pianospel, dat hem tot een van de meest gevraagde Nederlandse pianisten heeft gemaakt. Het zijn ook deze capaciteiten die hem tot de kamermusicus par excellence hebben gemaakt en die voor grote musici reden zijn om Sander Sittig te vragen hen te vergezellen op hun concerten en tournees door heel Europa, in de Verenigde Staten, Japan, China en Israël. Zo speelde hij met niemand minder dan meesterviolist Shlomo Mintz o.a. in Shanghai, Istanbul, Genève en Madrid, met de grote Russische violist Pavel Berman in Jeruzalem en met de winnaressen van de Nederlandse Muziekprijs Liza Ferschtman en Maria Milstein op vele concerten in Nederland, maar ook in Brussel, Bratislava en op festivals in Zwitserland en Oostenrijk.

Zijn grote kennis van het kamermuziekrepertoire en zijn vermogen tot naadloos samenspel worden zeer gewaardeerd op de concoursen en cursussen waaraan hij verbonden is, zoals Crans-Montana
Classics, de Internationale Zomeracademie van de Universiteit voor Muziek en Podiumkunst van Wenen en het Huberman Festival.

Sander Sittig werd opgeleid bij meesterpedagoog Jan Wijn. Al tijdens deze studie werd hij uitgenodigd om als solist in Beethovens Vijfde Pianoconcert zijn debuut te maken in De Doelen in Rotterdam, en maakte hij radio- en tvopnamen.
Daarna volgden onderscheidingen op het Tromp Concours (Eindhoven), maar ook in Epinal, Rome en Palm Beach. Minstens even belangrijk voor zijn artistieke ontwikkeling waren de lessen van de Russische
toppianist Naum Grubert, maar Sittig ontleent heden ten dage ook veel inspiratie aan de eigengereide interpretaties van de Oostenrijkse pianist Artur Schnabel (1882-1951) en aan de de individualiteit van de Russische meesterpianist en -dirigent Michail Pletnev.

In Sander Sittig’s repertoire staat de uitdaging centraal die de grote muziek van grote componisten hem biedt, maar hij maakt ook uitstapjes naar kinderconcerten, tijdens de theaterproducties van Oorkaan, en naar minimal music. Zo speelde hij de première van Simeon ten Holt’s Incantatie IV in
Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht.
Hij wordt veelvuldig geprezen om de introducties die hij bij zijn concerten geeft, en die hij vaak met visuele middelen ondersteunt.
In het huidige seizoen zal Sander Sittig te horen zijn op concerten in Italië en Spanje met Shlomo Mintz. Met de Portugese violist Miguel Simoes zal hij de complete werken voor piano en viool van Beethoven gaan uitvoeren in Rome en de Portugese stad Braga en met Hawijch Elders geeft hij diverse concerten in Nederland en Italië.

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Maurice Ravel (1875-1937)
Eugène Ysaÿe (1858-1931)

Francis Poulenc (1899–1963)

Niccolò Paganini (1782–1840 )

Pablo de Sarasate (1844–1908)

Programma
Pauze
Sonate nr.8 in G gr.t., Op.30 nr.3
Sonate Posthumus (nr.1 in a kl.t.)
Sonate nr.1 in g kl.t. 'Joseph Szigeti', Op.27, deel 3 en 4
3. Allegretto poco scherzoso
4. Finale; Con brio

Sonate voor viool en piano, FP119
- Allegro confuoco
- Intermezzo
- Presto tragico
Introduzione e Variazioni sul tema 'Nel cor più non mi sento'
Zapateado, Op.23 nr.2

Top